7 października uczniowie z klasy II E wraz z paniami: Anetą Bień i Dorotą Prusak wybrali się na całodniową wycieczkę do Sandomierza. Zwiedzanie rozpoczęliśmy na Rynku przy Ratuszu. Wzrok nasz przykuła kotwica, która stała się symbolem miasta.

Pani przewodnik wyjaśniła nam, że niebo nad Sandomierzem zostało zakotwiczone. Obejrzeliśmy urokliwe kamieniczki, wysłuchaliśmy historii powstania zabytkowego Ratusza i miasta. Następnie wyruszyliśmy na taras widokowy Bramy Opatowskiej, by podziwiać piękno panoramy sandomierskiej. Jest to jedyna zachowana brama wjazdowa do miasta, wybudowana w drugiej połowie XIV wieku z fundacji króla Kazimierza Wielkiego. Wchodziła ona w skład obwarowań miasta. Kolejnym punktem programu była Zbrojownia Rycerska znajdująca się w kamienicy Bartolona. Nasi uczniowie zachwyceni byli rycerzem z Chorągwi Rycerstwa Ziemi Sandomierskiej, który dostosował swój język do komunikacji współczesnej młodzieży i z niebanalnym zaangażowaniem opowiadał o zmaganiach wojennych w Sandomierzu. Prowadzący prelekcję, nie omieszkał przebrać naszych uczniów za rycerzy i Tatarów, by podszkolić ich w bitewnym rzemiośle. Miecze, piki, kusze, renesansowe stroje księżniczek i kupców – można nie tylko podziwiać, ale i przymierzyć. Sandomierskie lochy to dawne magazyny mieszkających tu kupców – mają swój urok i przyprawiają zwiedzających o dreszcze. Szliśmy Podziemną Trasą Turystyczną przez około godzinę w poszukiwaniu ducha Haliny Krępianki. Pani przewodnik opowiadała nam legendy i wyjaśniała zasady działania urządzeń, służących do torturowania skazańców. Na koniec wycieczki zajrzeliśmy do dominikańskiego  kościoła św. Jakuba, by wysłuchać historii o 48 męczennikach. W liczącym sobie blisko osiemset lat romańskim kościele mogliśmy zobaczyć płytę nagrobną oraz wykonany z jednego pnia dębu sarkofag księżniczki Adelajdy, która zapisała się na kartach historii jako fundatorka pierwotnego kościoła. Wzbogaceni o nową wiedzę i pokaźną ilość zdjęć późnym wieczorem wróciliśmy do Krzeszowic. Wcale jednak się nie zmęczyliśmy i już planujemy kolejną wycieczkę po wiedzę.