W roku szkolnym 2022/2023 uczniowie naszej szkoły wzięli udział w projekcie badawczym pt. MŁODE GŁOWY. OCENA POCZUCIA WŁASNEJ WARTOŚCI I SPRAWCZOŚCI MŁODZIEŻY W POLSCE. Był on zorganizowany przez Fundację UNAWEZA założoną przez Martynę Wojciechowską we współpracy z Fundacją Dbam o Mój Zasięg, prowadzącą od lat badania naukowe wśród uczniów polskich szkół.
Jego celem było zbadanie, jaka jest ogólna kondycja psychiczna młodzieży, co tak naprawdę na nią wpływa oraz jak uczniowie w Polsce radzą sobie ze stresem i płynącą ze świata zewnętrznego presją.
Kontynuacją tego projektu był realizowany w roku szkolnym 2023/2024 ogólnopolski program profilaktyczny GODZINA DLA MŁODYCH GŁÓW, który ma na celu wsparcie dzieci i młodzieży w działaniach z obszaru profilaktyki zdrowia psychicznego oraz higieny cyfrowej i bezpieczeństwa w sieci.
Raz w miesiącu uczniowie naszej szkoły brali udział w zajęciach dotyczących:
- Granic psychologicznych.
- Komunikowania potrzeby wsparcia.
- Ja i moja relacja ze światem online.
- Ja i moje bezpieczeństwo w świecie offline i online.
- Ja i krytyczne myślenie.
- Aktywność fizyczna, dlaczego mózg potrzebuje ciała?
Zapraszamy na webinar z Tomaszem Bilickim pt. Zdrowie psychiczne
dzieci i młodzieży – jak być dobrym rodzicem? Jaki link podawajcie
dalej? Ano właśnie taki: https://fundacjadbamomojzasieg.clickmeeting.com/zdrowie-psychiczne-dzieci-i-mlodziezy-jak-byc-dobrym-rodzicem-gdanski-kod-rodzicielski
Zobaczcie ten scenariusz:
- Dobry a nie idealny rodzic
- Zgoda na słabości
- Akceptacja bezradności
- Przepraszanie
- Okazywanie trudnych emocji
- Dawanie przykładu
- Sięganie po pomoc, relacje ze szkołą
- Radzenie sobie ze złością
- Niezgoda na przemoc
- Równowaga cyfrowa
- Uważność na dziecko
- Rezygnacja z wypominania i etykietyzowania
- Akceptacja trudnych emocji
- Pozwalanie na samodzielność i konsekwencje
- Rezygnacja z kar związanych z zainteresowaniami i relacjami
- Branie udziału w życiu online i offline dziecka
- Media społecznościowe
- Gry komputerowe
- Influencerzy
- POTĘGA ŚWIATA OFFLINE
- Czy jestem dobrym rodzicem? – rachunek sumienia
Bio:
Tomasz Bilicki – pedagog, psychoterapeuta (1. stopień referencyjny),
psychotraumatolog, interwent kryzysowy oraz nauczyciel. Ukończył studia
podyplomowe
m.in. z psychologii motywacji (Uniwersytet SWPS) i
psychotraumatologii (Uniwersytet Gdański) oraz kilkaset godzin szkoleń w
zakresie wsparcia i terapii. Absolwent amerykańskiego programu
szkoleniowego ICISF w modelu indywidualnej i grupowej interwencji
kryzysowej CISM, zalecanego przez ONZ. Szkolił się także na
Uniwersytecie w Nowym Jorku, Utrechcie i Harvarda. Pracuje
m.in. w punkcie interwencji kryzysowej, ośrodku opieki
psychologiczno-psychoterapeutycznej (1. stopień referencyjny), telefonie
zaufania dla dzieci i młodzieży.