Przejdź do treści

Sandomierz

3 października uczniowie z klasy III E  i IV E pod opieką p. Doroty Prusak i p. Beaty Tokarczyk wybrali się na wycieczkę do Sandomierza. Wyruszyliśmy wcześnie rano spod szkoły, a podróż minęła nam wesoło i szybko. Po dotarciu na miejsce spotkaliśmy się z naszym przewodnikiem przy studni na Rynku Starego Miasta. Zwiedzanie zabytków miasta rozpoczęliśmy od poznania jego historii. Dowiedzieliśmy się, że ta urocza i malownicza miejscowość położona jest na siedmiu wzgórzach, skąd wzięła się jej druga nazwa – Mały Rzym. Sandomierz wielokrotnie był niszczony, ale dzięki staraniom książąt, królów i innych znamienitych osób, zawsze był odbudowywany. Usłyszeliśmy, że mieszkało tutaj wielu wybitnych Polaków min. Jan Długosz, Wincenty Kadłubek, Henryk Sandomierski, Kazimierz Sprawiedliwy, Leszek Biały, Bolesław Wstydliwy i Leszek Czarny. Zwiedziliśmy kościół św. Jakuba i przeszliśmy obok Domu Długosza. Obejrzeliśmy również Bramę Opatowską, czyli – gotycką bramę wjazdową z 2 poł. XIV w. zbudowaną z fundacji Kazimierza Wielkiego, jako część murów obronnych miasta, a z jej szczytów podziwialiśmy panoramę miasta.  Duże zainteresowanie u uczniów wzbudziła Podziemna Trasa Turystyczna – połączony w trasę turystyczną zespół dawnych miejskich piwnic i składów. Nasz przewodnik w bardzo interesujący sposób opowiedział nam przygody królów i magnatów. Przeszliśmy tez uchem igielnym i wąwozem lessowym. Największa ekscytacja towarzyszyła uczniom  w Zbrojowni. Młodzież mogła przymierzać szaty królewskie i zbroje rycerskie, a nawet stoczyć walkę na miecze. Niektórzy też ochoczo pozwolili się zakuć w gąsior (narzędzie do wykonywania kar, podobne do dyb).

Wycieczka była bardzo udana, a dzięki przewodnikowi dowiedzieliśmy się wielu ciekawostek o Sandomierzu. Zachęcamy wszystkich do odwiedzenia tego miasta.